Nаjuspešniji slovenаčkih kreаtor i producent svetske klаse Umek, koji osvаjа publiku svojim zvukom skoro dve decenije, odgovarao je na naša pitanja.
Uroš Umek je danas u samom vrhu svetske DJ scene, dok kao producent iza sebe ima nekoliko stotina izdanja, medju kojima i remikse za Depeche Mode i Laibach.
Pored svojih izdavačkih kuća kao što su „Recycled Loops“, „Consumer Recreation“ i „Astrodisco“…
Umek je dosad objavljivao muziku i za prestižne izdavače kao što su „Mute“, „Virgin“, „Renaissance“ ili „Datapunk“.
Početkom 2007, Umek je pokrenuo svoju novu eteketu pod imenom „1605“ na kojoj se zasad nalaze relativno alternativnija izdanja u odnosu na njegove klupske hitove kao sto su „Posing As Me“ ili „Carbon Occasions“ ispraćeni spotovima čak i na MTV evropskoj mrezi.
Umekova novija izdanja se trenutno nalaze na top listama vodećih DJ zvezda kao sto su Carl Cox, John Digweed i Sander Kleinenberg.
1. Šta si radio u poslednje vreme i šta možemo očekivati od tebe u narednom periodu?
I da ne zaboravimo, pre par dana je izašao prvi od dva paketa remiksovanih traka sa mojeg albuma Responding to Dynamic, koje su napravili Kaiserdisco, Koen Groeneweld i The Advent & Industialyzer. Odaziv na sve tri nove remikse, kao i na originalno izdanje, je super. Ljeto inače provodim po festialima (Monegros, Dance Valley, Global Gathering, Svojšice …), 4 puta ču biti gost Carla Coxa na njegovoj poletnoj rezidenciji u Spacu na Ibizi, a svaku sredu do sredine augusta imam svoju rezidenciju u Byblosu u Poreču, na kojoj če mi se pridružiti artisti kao što su Dubfire, Marco Bailey, Christian Smith, Sebastien Leger, Mauro Picotto i mnogi sveži artisti iz naše regije.
2. Ko ili šta ima največi uticaj na tebe?
To se menja iz meseca u mesec. Uvek se nadju neki novi producenti, koji mi šalju komade na Soundcloud i uvek padam na dupe kad čujem nešto stvarno sveže. Tako sam recimo došao i u kontakt sa Traumerom. Ovaj dečko radi super stvari. Ima još nekih malih tehničkih poteškoča sa zvukom ali to če srediti i onda če biti stvarno top.
3. Šta je bio tvoj prvi veliki proboj?
Za razliku od večine danas uskrsnulih didžejeva, ja i nisam imao nekog momenta, tačke u mojoj karieri, za koju bi mogao reči: “E, tad je stvarno počelo.”
Pre nego što sam počeo nastupati u Europi več sam imao izdanih nekih 15, 20 ploča na relativno dobrim lejblovima i mnogo izkustva nastupajuči u Sloveniji i drugim ex-jugoslovenskim republikama. Moja rast bila je polaka i suzdržna – pa je tako i danas, jer radim stepenicu po stepenicu in polažem veliku pažnju na održavanje kvalitete moga rada i kontinuitet.
4. Šta bi odabrao kao najbolje iskustvo koje si imao do sada na muzičkoj sceni?
Ne mogu izdvojiti jedan moment. Takva iskustva dogadjaju mi se sve vreme, svakog meseca, pa čak i svake nedelje. Stvarno sam uživao na openingu ovogodišnje rezidencije Carla Coxa u Spacu, a jednako super sam se proveo na 1605 clubbingu u Byblosu. Obe stvari su se dogodile u periodu nekoliko dana. A još nismo došli ni festivala ni do produkcije …
5. Koji je prvi vinil koji si kupio?
U biti bilo ih je sedam, kad smo otišli po prvi put, da kupimo ploče u Minhenu. Ne sječam se što sam kupio onog dana, ali smo kupovali svašta, hrpu nekog sranja. Bili smo sasvim neizkusni, pojma nismo imali što kupujemo, nismo znali muziku, tako da smo kupovali ono, što nam se činilo prava stvar.
6. Gde uživaš više: u produkciji ili DJ-ingu?
Kod mene to su dve strane iste priče, tako da mi se kreira vrti negdje na 50 : 50. Produkciju radim, da imam nešto posebno, da vrtim na svojim nastupima, a puštanje muzike omogučuje mi, da produciram, jer samo od produkcije ne bi mogao živeti.
Možda dajem jedan dan prednost produkciji, a drugi dan nastupima, a na dugoručno to je negde pola – pola.
7. Šta je dobitna kombinacija za dobru produkciju?
Treba se poklopiti velik broj stvari. Ja sam “sound junkie”, volim dobar zvuk, tako da automatski odpadaju sve stvari, koje tehnički ne zvuče dobro. Dobra ideja nije dovoljna – treba ju pratiti i dobra tehnička realizacija. Stvar mora biti u istinu strašno dobra, da bi mogao otpustiti lošu tehničku produkciju.
8. Kada i gde se desio tvoj najbolji nastup?
E, opet ta naj pitanja. ☺
9. Šta čini dobre i loše strane posla kojim se bavisš?
Imam baš svež primer: u petak sam iz Byblosa u Poreču putovao u Poljsku. Na put smo išli rano, ali nismo uračunali, da če nam trebati nekoliko sati, da predjemo granicu izmedju Hrvatske i Slovenije. Pošto Hrvatska još nije u Europskoj Uniji, trebali smo srediti ATA karnet (dokumentacija za uvoz / izvoz opreme, s kojom radim na nastupima), a pošto je to veoma komplikovana papirologija, za provjeru koje treba prilično mnogo vremena, u gužvi na granici nitko nas nije šljivio pet posto. Završilo je tako, da smo s tehnikom zakasnili na avion, trebao sam kupiti nove karte, nastali su veliki troškovi …
10. Sta je važnije: miks ili sledeča stvar koju čes pustiti?
Odgovor na to pitanje krije se negdje izmedju oba dva ekstrema, a na svakom artistu je, da nadje svoju idealnu kombinaciju. Da bi uradio dobru, konsistentnu priču, uvek mi treba gomila dobre, sveže, a raznovrsne muzike. A pošto radim na način, da puštam po četiri trake odjednom pa sve to još uživo editiram i manipuliram, kod mene miks stvarno treba biti perfektan.
11. Koja je najsmešnija stvar koju si uradio na nastupu ili koju su ti priredili publika / organizacija?
Volim mala sladka iznenadjenja – a tko jih ne voli? ☺ Pre nekoliko tedna, kad sam nastupio u Zagrebu, a to se poklopilo sa mojim rodjendanom, organizator me je iznenadio sa tortom, koju sam s užitkom pojeo. Mnogo bolnija je bila neka druga priča izpred skoro deset godina, kad smo se z društvom još vozili na nastupe kolima.
12. Šta misliš da li DJ treba da bude samo DJ ili da bude i superstar, tj show man?
Didžej treba biti sve. Postoje totalno hladni didžejevi, koji ne komuniciraju sa publikom i obično privlače avandgardnu publiku, a postoje i takvi, koji u klubu znaju, da naprave pravi cirkus. Ljudi u glavnom vole didžeje, koji izmedju miksanja komuniciraju sa njima, pokazuju, da se i sami zabavljaju i to se osječa na energiji izmedju DJ kabine i arene.
13. Šta te više privlači u DJ-ingu, da iskopaš neku relativno staru stvar ili da pustiš najnovije izdanje?
Ja sam futurist, uvek me zanimaju nove, sveže stvari, tako u tehnici, u životu kao i u muzici. Uvek tražim nove stvari, nove zvukove, novu opremu, nove načine produkcije i puštanja muzike. Klasike sam odvrtio u vreme, kad su bile aktualne. Toga smo se več i prožderali. Tu i tamo još spostim neku staru stvar, ali trudim se, da prvo napravim neki dobar, svež edit, da ujedno to ipak zvoči nekoliko drugčije kao pre deset ili petnajst godina.
14. Šta je jedna od najuzbudljivijih stvari u dance muzici u ovom trenutuku po tvom mišljenju?
To, što sam veš spomenuo: da može baš svako, ko radi dobru muziku, da se probije. Barem u tehno sceni te stvari stoje tako. Ta se sve vreme osvežuje sa novim imenima, novim idejama, novim aranžmanima.
To su imena, koja se pojavljuju na platformi 1605 – Sixteenofive, koja je više od lejbla ili “event branda”, to je mreža u kojoj iskusniji artisti prebacuju znanje na svoje mlade kolege kroz osobnu komunikaciju i zajednički rad. Celi projekt osnivan je baš za potporu manje znanim artistima, da jim se tako pomogne kod probijanja na scenu.
16. Šta če biti sledeča velika stvar u muzici?
Pitanje za milijun dolara. ☺ Nemam pojma.
Ricochet Effect, traka s tri ili četiri godine starog EP-ja Print This Story, mi još uvek zvoči stvarno dobro i budi mi stvarno dobre osječaje.
18. Koji su tvoji omiljeni gadžeti i alati za produkciju?
Volim raditi s Logicom, Reaktorom, “plug-inima” Nomad Factory i još nekim drugim stvarima.

Mislim, da je sad ova priča več došla ili baš dolazi h kraju, jer se scena več pre neko vreme okrenula prema tech-housu na jednoj i mikro, deep housu na drugoj strani. Minimal če živjeti i dalje, uvek če biti dovoljno artista i publike, da održi ovaj žanr živ, ali trendovi su krenuli prema organskom, toplijem zvoku.
20. Čime bi se bavio, a da to nije muzika?
Vjerovatno košarkom. Kao tinejdžer bio sam stvarno dobar basketaš, osam godina sam trenirao i igrao sa I protiv kolega kao što sta NBA šampijon Rašo Nesterovič ili jedan najboljih evropskih igrača moje generacije, Marko Milič.
21. Koji je najbolji savet koji si ikad dobio?
Da prvo razmislim pre nego što nešto kažem. I, da, taj mi je savet dala mama. ☺
22. Koji je tvoj cilj kao producenta, jel imas još ambicija i nešto što još nisi uradio?
Imam još brdo ciljeva, a svi su više manje povezani time, da uspem izmedju nastupa i svih drugih obaveza pronači dovoljno vremena za rad u studiu. A tu i nema neke strašne filozofije: radim muziku, u kojoj uživam, i kad produciram, uvek nastojim, da to radim za didžejeve.
Uroše hvala ti na odvojenom vremenu za ovaj intervjue. Uživali smo!