Home

VESTI

Aprilski susreti 2010

No Comments Kultura

Aprilski susreti 2010 Festival "Aprilski susreti" u Studentskom kulturnom centru u Beogradu predstavlja od 13. do 15. aprila raznovrstan multimedijalni program, koji je velikim delom posvećen živoj umetnosti (performansu), ali i drugim umetničkim disciplinama: instalacijama, video umetnosti, izložbama, predstavama, eksperimentalnom plesu, muzici…

Među atrakcijama AS 2010 je izložba “April Exclude Body Introduce art”, koja obuhvata i print o performansu australijskog umetnika Stelarka (Stelarc) “Street Suspension”, kao i foto dokumente performansa iz Arhive SKC-a koje su izvodili Joseph Beuys, Gina Pane, Marina Abramović i Ulay, Dragoljub Raša Todosijević, Zoran Popović, Slobodan Era Milivojević, Ilija Šoškić.., kao i umetnici mlađe generacije, kao što su Gabrijel Savić Ra, Maja Popović, grupe KVART i GODO, Nela Antonović, Franko B

 

Stelarkov performans “Street Suspension” realizovan je 1984. u galeriji Mo David u njujorškom Ist Vilidžu bez dozvole grada ili policije, što je iziskivalo pripremu iz privatne sobe na 4. spratu. Kabl je bio zategnut odatle do zgrade na suprotnoj strani ulice. Kada je telo umetnika bilo zakačeno, sprava za povlačenje je pomagala da se pomoću kabla pomera od prozora i zaustavi na pola puta iznad ulice. Događaj je treblao da traje 30 minuta, ali ga je policija zaustavila nakon 12 minuta.

Izložba u Maloj sali obuhvata i printove “Ecstatic” Rona Atheya, “Wet Cup” Kire O’Reilly i video performans “Sixer” Palasha Bhattacharjeea iz Bangladeša.

Nakon svečanog otvaranja AS, u Galeriji SKC-a biće otvorena i izložba “Misli globalno – deluj pejzažno”, koja predstavlja planove, projekte i prostorne instalacije povodom Svetskog meseca pejzažne arhitekture.

Širom sveta udruženja pejzažnih arhitekata tokom aprila predstavljaju svoju profesiju i njen doprinos u stvaranju i očuvanju životne sredine i održivog sutra. Pejzažna arhitektura danas podrazumeva planiranje, uređivanje, upravljanje predelima, kulturnim i prirodnim dobrima, održivi dizajn prostora i ekološki inženjering.

Postavka sadrži radove profesionalaca, zatim one iz projekata međunarodne saradnje, kao i nagrađene radove studenata pejzažne arhitekture Šumarskog fakulteta, koji će postaviti interaktivne instalacije u prostoru galerije i ispred SKC-a.

Izložba obuhvata i predavanje na temu “Globalno zagrevanje – pejzažna perspektiva”, a uz pomoć SKC-a organizovali su je Udruženje pejzažnih arhitekata Srbije, Odsek za pejzažnu arhitekturu i hortikulturu Šumarskog fakulteta i PUPA, podmladak Udruženja pejzažnih arhitekata Srbije, uz pomoć učenika srednje škole Drvoart iz Beograda.

Posetioci SKC-a imaće priliku da vide i izložbe fotografija Danila Peterneka “Life by Legs” i grupe autora “April Vivid Division of Other-self”.

Peternekova izložba u Srećnoj galeriji obuhvata tridesetak istraživačkih fotografija lokacija u Beogradu s nogama kao lajt motivom. Peternek istražuje odnos ljudi prema nogama, izbor gde će kročiti i šta obuti. Umetnički pristup je dokumentarog karaktera, a postavka predstavlja kraj traganja za odgovorom na pitanje: da li nam noge govore nešto o čoveku.

 

 

Life by Legs, Danilo Peternek

 Life by Legs, Danilo Peternek

 

 

“Raznovrsnost snimljenih fotografija prezentuje individualnost ljudi koje sam sretao, na koje sam nailazio ili koje sam jendostavno tražio, a da toga nisam bio svestan. Ovim fotografijama sam pokušao da prikažem rezultate tog traganja, da noge, stopala, nokti, čarape, cipele, patike, mogu biti ne samo izraz socijaslno psihološke slike, već I izraz stanja nečije duše”, naveo je Peternek.

Istovremeno, u galeriji “Cirkus” predstaviće se mladi autori Goran Micevski, Bojana Romić, Vojislav Radovanović, Lidija Antonović, Miroslav Miša Živković i Dražen Vega Perkušić.

“Aprilski susreti” ove godine predstavljaju i raznovrstan program video radova “Camera Eye Essence”, čije su projekcije raspoređene na dva dana.

U okviru prvog dela selekcije, u Maloj sali biće prikazan video rad britanskog umetnika Daniela Hopkinsa "Movement #1", koji kroz snimke putovanja metroom u Njujorku, reflektuje jednostavne pokrete svakodnevnog života koje kamera u pokretu može da uhvati.

Trygve Kristiansen iz Norveške svoj video rad “The Tiger and the Lamb” bazira na dve pesme Vilijama Blejka, u kojima pesnik na konvencionalan način gradi ideju prirode kao umetničkog dela, dok rad francuskog autora Francisa Powella pokazuje nestvaran, izmišljen svet, nastanjen podljudima. Umetnik se pita da li postajemo sve manje i manje ljudi, kao mašine koje se brzo premeštaju sa jednog na drugo mesto, u gradu punom drugih mašina.

 

 

Subhuman, Francis Powell

Subhuman, Francis Powell

 

 

Tina Willgren iz Švedske u videu “Vehicles” pokazuje kako se automobili pretvaraju u šljašteće objekte koji prate jedan drugog, a Amerikanac Mores McWreath u video radu “The Bud, the Seed, the Egg”, pokazuje portret individualca koji se sukobljava sa svetom odluka i nailazi samo na teret, a ne slobodu, u kapitalističkom pojmu izobilja.

Wolf D. Schreiber iz Nemačke u radu “The Great Art Swindle”, na pomalo pank način, obrađuje prevaru u umetnosti, sa estetikom 80-ih godina u video umetnosti, ali uzdignutom pomoću današnje tehnologije. Pieter Geenen iz Belgije u video radu "Nostalgia", a u kontekstu podeljenog Kipra iz 1974, preispituje geopolitičko značenje zemlje i turističku eksploataciju pejzaža, dok Jeremy Newman iz SAD, u radu “Domestic Rhythms” pokazuje kako masovni mediji bacaju čini koje razočaravaju posmatrača.

Rad “Oscar 07/02” Brazilca Joaoa Krefera eksperimentalni je dokumentarni video zapis o savremenim radovima na polju arhitekture.

 

 

Vehicles, Tina Willgren

Vehicles, Tina Willgren

 

 

Drugi deo video selekcije na programu je 15. aprila, a obuhvata rad Poljakinje Agnieszke Pokrywka “The End”, napravljen od citata kojima njen junak opisuje šta je video pošto je odgledao dokumentarac o Drugom svetskom ratu unazad, zahvaljući svojim specijalnim sposobnostima.

Američki umetnik Henry Gwiazda u videu “On the roof” govori o koreografiji u realnom vremenu, a rad Irca Paula O’Donoghue aka Ocusion “Chasing Waves” metaforička je potraga za mestom spokoja, daleko od buke savremenog života.

Jen-Kuang Chang (Tajvan/SAD), u radu “Drishti III”, opisuje vizije iskustva tokom meditativnog stanja, kompjuterski generisanim i semplovanim zvukovima, dok Russell Chartier, u saradnji sa kompozitorom Paulom Botelhom (SAD), preispituje u radu “Confined” smisao ograničenosti koju mnogi ljudi osećaju živeći u velikim gradovima, uprkos tome što su okruženi ljudima.

Turski umentik Sinasi Gunes u radu “Batumi” bavi se onim što ga okružuje, koristeći video kao dokument stvarnosti, istovremeno predstavljajući svoju kulturu na interesantan način, dok Amerikanac Robert Ladislas Derr u radu “Intellectual Economy” pokazuje kako umetnik udara glavom o zid sve dok zid ne pukne. Rušenje zida označava da je sam umetnički akt gotovo završen.

Među atrakcijama AS je i plesni projekat Davida P. Francea, koji je već poznat beogrdskoj publici, a uz podršku Tamare Williams, preispituje mogućnosti savremenog plesa uvek pomerajući granice.

“Aprilski susreti” i ove godine obuhvataju književni program “Reč u prostoru”, koji poderazumeva isčitavanje odabranih radova na istoimenom regionalnom konkursu za mlade autore do 30 godina, uz izložbu njihovih grafičkih rešenja.

Za 14. april najavljen je performans ”Beogradski berberin” Antonija Pušića, poznatijeg kao Rambo Amadeus, i Miše Savića.

Biće održana i panel diskusija ”Moderno i tradicionalno u srpskoj književnosti”, uz učešće Aleksandra Jerkova, Vladimira Arsenića, Srđana Tešina, Vladimira Kecmanovića, Jasmine Vrbavac, Marka Krstića i Vuleta Žurića, te promocija edicije “Total Underground” časopisa “Liber” za umetnost, kulturu i književnost.

U književnom delu nastupiće Nenad Stakić,  Predrag Petrović, Siniša Stojanović Sinister, Milan Mijatović,  Rastko Jevtović, Jasmina Šušić i Saša Cvetković Senfa, a biće prikazani i video radovi Dragane Nikolić i Dragoslave Barzut, dok je za nastavak 15. aprila najavljen i muzički nastup Bojane Bulatović Bo i koncert  grupe iz BIGZA, Sinestezija.

U okviru muzičkog programa “Aprilskih susreta” učestvuju Goran Ljuboja (eMPe Trut), A.lter S.essio i Francuske i Loss-Layers.

Poslednjeg dana “Aprilskih susreta” biće održan i razgovor sa piscima o pisanju “Sklapanje- rasklapanje priče”, a među učesnicima su najavljeni Vladimir Pištalo, Goran Petrović i Gordana Ćirjanić.

Najavljen je i psiho-modni performans Marie Margoth and New Hysteria (Marco Nektan i Vladislava Mitić) “Circus – Fears of New Hysteria” – modni igrokaz o dekadenciji i strahu, ispričan kroz skice imaginarnog horor cirkusa.

Aprilski susreti pokrenuti su početkom 70-ih godina u SKC-u kao Festival proširenih medija, a označili su prekretnicu u domaćoj kulturnoj produkciji i načinu predstavljanja savremene umetnosti.

Festival je prvi put održan od 4. do 11. aprila 1972. godine, godinu dana nakon otvaranja SKC-a, odnosno dodeljivanja bivše zgrade tajne komunističke policije (UDBA) Savezu studenata.

Umesto očekivanog populističkog koncepta zadovoljavanja osnovnih studentskih potreba za zabavom, SKC je ustanovio radikalno nov i savremen pristup kulturnoj produkciji, u okviru kojeg je definisana i sintagma "prošireni mediji", kao jedan od najvažnijih segmenata “Aprilskih susreta”, pored gostovanja umetnika po pozivu i javnih debata.

Posle prekida od dve i po decenije, “Aprilski susreti” obnovljeni su 2002.

Sajt SKC-a je www.skc.org.rs

 

 

 

 

Izvor:
SEEcult