Home

VESTI

7 Veličanstvenih po sedmi put

No Comments Film

7 Veličanstvenih po sedmi put

Sedmi put "Sedam Veličanstvenih" – u Sava centru od 25. do 29. januara 2011.

U okviru ovog prestižnog festivala evropskog dugometražnog dokumentarnog filma, tradicionalno, po izboru uvaženog danskog selektora Tue Stin Milera, biće prikazano sedam antologijskih ostvarenja koja su obeležila evropsku filmsku scenu prethodne godine.

 

Pred beogradskom publikom pojaviće se i vodeći dokumentaristi iz Francuske, Danske, Portugalije, Velike Britanije, Švedske, a ove godine prvi put i iz Srbije.

Festival će ekskluzivno otvoriti jedan od najznačajnijih dokumentarista Evrope, Nikolas Filiber, poznat i našoj publici po nezaboravnom remek-delu „Imati i biti“, jedanom od najznačajnijih dokumentarnih filmova u istoriji francuskog i evropskog filma.

Najnoviji film Nikolasa Filibera, „Nenet”, koji dolazi sa Berlinskog festivala, je osoben, majstorski napravljen autorski dokumentarac.
 

 

Nenet

Nenet

 

 

Radikalno fokusiran na očaravajuću glavnu zvezdu filma, ovaj film je za samog autora metafora voajerske prirode filma. Nenet je šarmantna orangutanka, neobično i neodoljivo biće, najstariji stanovnik najstarijeg zoo vrta na svetu, smeštenog u parisku botaničku baštu. Čitavog svog dugog života u zarobljeništvu ona je izložena pogledima i obasipana komentarima i komplimentima radoznalih i oduševljenih posmatrača koji se za trenutak prepuste izazovu uspostavljanja kontakta s čudesnim prisustvom egzotične prirode.

Nikolas Filiber svoj film ne usmerava na te kratke, blještave trenutke, već na trajno, nepromenjeno stanje zarobljene zvezde. Majstorijom vrhunskog sineaste Nenet postaje ogledalo u kome se ogledaju posmatrači, ali i svi gledaoci filma. “Ne volim da kažem publici šta da misli”, kaže Filiber, “volim samo da otkrivam šta je preda mnom.”

„Krv u mobilnom” je dramatični dokument o nemogućoj misiji danskog dokumentariste Franka Piaseckog Poulsena u potazi za pažljivo skrivanim mračnim tajnama visoko civilizovanog zapadnog društva. Film nas vodi s jednog kraja planete na drugi, od najopasnijih mračnih dubina Afrike do najviših vrhova razvijene Evrope. Dinamični dokumentaristički postupak pretvara ovaj film u napeti triler čiji je glavni junak sam autor.  Frank Piasecki Poulsen izuzetno hrabro, izlažući se drastičnim rizicima i opasnostima, i zadivljujuće uporno prati puteve „krvavih minerala“ i otkriva frapantne podatke o mehanizmima savremenog sveta. Veličanstveni primer potpune posvećenosti i angažovanosti.

 

 

Krv u mobilnom

Krv u mobilnom

 

Portugalska slikarka, estetičar i teoretičar umetnosti, Suzana de Soza Dijaz autor je radikalnog dokumentarističkog eksperimenta „48”. Kombinovanim sredstvima savremene umetnosti portugalska autorka stvara fascinantan i uzbudljiv dokument o torturi, ljudskim karakterima i vremenu. Baziran na policijskim fotografijama snimljenim prilikom hapšenja političkih zatvorenika tokom diktature u Portugaliji od 1926. do 1974. ovaj dokumentarac teži da razotkrije mehanizme koji su omogućili  48 godina trajanja surovog režima. Delići sekunde u kojima su zabeleženi ljudski izrazi kao jednostavna sredstva identifikacije, prefinjenim autorskim sredstvima proširuju se u dane, mesece i godine, a ograničeni policijski znaci pretvaraju se u široka polja studije čitave jedne epohe. Film jedinstvenog ritma i duboke, slojevite naracije.

Proslavljeni autor osobene BBC-jeve serije o najpoznatijim filmskim autorima i glumcima savremenog filma, pisac specifične filmske istorije, Mark Kazans, odlučio se za još jednu neponovljivu filmsku avanturu. Opremljen kamerom, projektorom i kopijama nekoliko pažljivo izabranih velikih filmova, širom otvorenih očiju i srca otišao je na sever Iraka u planinske predele nekadašnjeg Kurdistana da po ko zna koji put proveri magično delovanje filma.

 

 

Zanzibar muzički klub

Zanzibar muzički klub

 

„Prvi film“ je nadahnuti filmski esej o susretu različitih kultura, različitih generacija, ali najviše od svega svedočanstvo o prvim, neiskvarenim dečjim susretima s filmskim snovima i nesvakidašnjem utiskivanju mašte i snova u zadivljujuće pejzaže i egzotične prizore živopisnog planinskog mesta. Prva iskustva autora, inspirisanog bogatim filmskim znanjima, i prva iskustva dece, obogaćena nesagledivom dubinom i lepotom iracionalnog, stapaju se u ovaj jedinstveni, snoliki  vizuelni eksperiment.

Očarajavujući i neobičan film „Muškarci koji plivaju“ je izuzetno uspešna švedsko-britanska koprodukcija. To je lična ispovest autora, Dilana Vilijemsa, Velšanina, koji zbog ljubavi dolazi i ostaje u Švedskoj. U želji da bude prihvaćen u novom okruženju, pridružuje se grupi muškaraca koji u dokolici otkrivaju lepote sinhronog plivanja. Njihova zabava neočekivano se susreće sa sve većim i većim izazovima do spektakularnog i gotovo nadrealnog finala. Film koji se bavi egzistencijalnom strepnjom i sinhronim plivanjem, na izuzetno duhovit način prodire duboko u iracionalne slojeve uvek iznenađujućih gotovo nezamislivih životnih spojeva. Snimljen istančanim i preciznim filmskim sredtvima u tradicionalnom duhu i engleske i skandinavske dokumentaristike, ovaj film posebno prijatne atmosfere, gradi čudnu harmoniju grube realnosti i sofisticiranog sveta koji nastaje u plavetnilu bazena.

Francuski film „Zanzibar muzički klub”  je prava poslastica za ljubitelje svetske muzike. Napravljen u maniru kojim je Vim Venders snimio svoj proslavljeni film o Kubi i kubanskoj muzici, ovaj dokumentarac je poniranje i prepuštanje mističnom i melanholičnom svetu Zanzibara. To je poziv da se istražuje kultura gde se tradicija duga gotovo dva milenijuma prenosi muzikom. To je poziv da se otkrije prostor u kome muzika prati ljude u svim važnim trenucima njihove egzistencije. Muzika koja nas opčinjava čarobnim spojem arapskih tonova, latinskih ritmova, indijskih melodija i afričkih bubnjeva. Film su napravili jedan muzičar, Filip Gasnije i jedan sinasta čistih filmskih postupaka, Patris Nezan.

 

 

Cinema komunisto

Cinema komunisto

 

Veliko ovogodišnje iznenađenje i zadovoljstvo je čast ukazana domaćem dokumentarcu da zatvori festival. Film „Cinema komunisto”, – sinopsis, prikazan sa izuzetnim uspehom na najvećem evropskom festivalu dokumentarnog filma IDFA u Amsterdamu, nastao je posle gotovo petogodišnjeg rada mlade beogradske autorke Mile Turajlić. Napravljen je kao dinamčni, atraktivni vremeplov koji nas vodi u prostore sada imaginarne, nepostojeće države kroz raspadnutne ostatke našeg najvećeg filmskog studija i vatromet prizora iz već zaboravljenih jugoslovenskih filmova.

Prisećajući se vrhunskih dometa jugoslovenske kinematografije s nostalgijom i uvažavanjem, ovaj film kritički preispituje ideološke kontekste i otkriva čitav niz izuzetnih, do sada nepoznatih detalja naše filmske istorije.

Projekcije tradicionalno prate razgovori s autorima.

Mladi filmski autori i studenti filma iz Srbije i regiona imaće tu privilegiju da u okviru specijalne prateće radionice, kroz niz masterklasova,  neposredno komuniciraju s prisutnim autorima, gostima festivala.

Ovoga puta i jedno prijano iznenađenje za sve ljubitelje vrhunskih dokumentaraca – prvi put će postojati specijalni dodatni dan, u nedelju 30. januara. kada će biti prikazana tri od najzapaženijih ostvarenja s prethodnih festivala.

 

Na sajtu festivala, www.magnificent7festival.org , svi zainteresovani moći će da se prisete filmova u kojima su uživali i da naprave svoj izbor glasanjem.

 

 

Program festivala i detaljnije informacije u vezi filmova možete pogledati na:

www.filmske.com