Home

VESTI

Kulberg na kraju BDF-a

No Comments Festivals

Beogradski festival Igre

Švedski Kulberg balet, jedna od najboljih i najpoznatijih kompanija modernog plesa u svetu, nastupiće 15. aprila u Sava centru na kraju Beogradskog festivala igre (BDF), koji će sredinom maja imati i neformalni nastavak u Novom Sadu, gde će ekskluzivno predstaviti jednu od najvećih zvezda svetske plesne scene – Mihaila Barišnjikova.

Umetnička direktorka BDF-a Aja Jung rekla je danas na konferenciji za novinare da je Novi Sad izabran za gostovanje Barišnjikova zato što “Beograd nije imao sluha” za dopunu festivalskog programa, a potvrdu o njegovom učešÄ‡u dobila je pre svega nekoliko meseci, kada je već bila zaokružena finansijska konstrukcija.

BDF-a je pohvalila danas i umetnička direktorka Kulberg baleta Ana Grip (Anna), čestitajući Beogradu na “fantastičnom festivalu i impresivnom programu”.

Program šestog BDF-a, koji je počeo 1. aprila premijernim gostovanjem Baleta Monte Karla u Srbiji, zvanično će biti završen koreografijama bivšeg umetničkog direktora Kulberg baleta Johana Ingera, koji se poklonio publici BDF-a i pre dve godine.

Prema rečima Aje Jung, gostovanje Kulberg baleta dogovoreno je još 2007. godine, kada se ta trupa predstavila Ingerovim delom “Kao ako” i “Aluminijumom” Matsa Eka.

 

Cullberg-Ballet

 

Kulber balet sada će, nakon nastupa u Cankarjevom domu u Ljubljani i uoči gostovanja u Budimpešti, izvesti u Sava centru Ingerove koreografije “Napuštena kuća” i “Ludak koji hoda”, koje se bave meÄ‘uljudskim odnosima, a raÄ‘ene su zapravo za Holandski plesni teatar (NDT).

Za predstavu “Napuštena kuća”, premijerno izvedenu 2002. godine u NDT-u, muziku je radio Lajko Feliks, dok je muzika Morisa Ravela podloga za koreografiju “Ludak koji hoda” – dramatičnu avanturu o tri žene, čija je premijera bila 2001. godine.

Inger je od 2003. do 2008. vodio Kulberg balet, koji je osnovan kao putujuća plesna kompanija pre 42 godine, a danas ima 18 igrača iz 11 zemalja.

Kulberg balet gostovao je u više od 50 zemalja i predstavlja veliki izvozni program Švedske, istakla je sadašnja direktorka Ana Grip, navodeći da je igračka tradicija te kompanije graÄ‘ena na društvenoj i literarnoj osnovi.

Kulberg balet sada nema stalnog koreografa, a traži u Stokholmu i novi prostor za rad, dok u planu ima turneju sa postavkama Ingera, čija je plesna karijera počela angažmanom u Kraljevskom švedskom baletu, a potom u NDT-u. Koreografski prvenac, predstavu “U meÄ‘uvremenu”, radio je za NDT II, a donela mu je prestižne nagrade nakon učešÄ‡a 1995. na Holandskom plesnom festivalu.

Osnivač Kulberg baleta bila je Birgit Kulberg, jedna od najuticajnijih ličnosti u oblasti baleta i savremene igre u Švedskoj i svetu, a počela je 1967. sa svega osam igrača. Tokom 70-ih Mats Ek je kreirao za tu trupu snažne i socijalno angažovane postavke, dok se 80-ih koncentisao na nove verzije klasičnih ostvaranje, poput “Žizele”, “Labudovog jezera” i “Uspavane lepotice”.

Tokom ukupno 26 godina, koliko su Birgit Kulberg i Ek vodili trupu, gradeći veliki ansambl i antologijski repertoar, Kulberg balet je zauzeo poziciju vodeće svetske kompanije moderne igre.

Na BDF-u su protekle dve nedelje izvedene celovečernje plesne produkcije nacionalnih baletskih kompanija i plesnih trupa iz Monaka, Velike Britanije, Holandije, Brazila, Francuske / Izraela i Nemačke, uz raznovrstan prateći program.

Festival ovogodišnjim sloganom “Misao u pokretu” ističe da je “mnogo misli koje se mogu odigrati”, da je “igra beskrajna misao” i “pokušaj sličan pisanju na vodi”.

Osim Baleta Monte Karla, među učesnicima BDF-a bili su i britanska kompanija Rendom dens, holandska Koni Jansen dens kompanija iz Roterdama, kao i brazilske plesne trupe Sociedade Masculina i Nacionalni balet Sao Paola.

Nastupili su i nemački TheaterHaus Štutgart i Štutgart balet, kao i Emanuel Gat iz Francuske.

BDF od osnivanja okuplja najznačajnije baletske i savremene plesne kompanije iz sveta, u saradnji sa teatrima i institucijama u regionu, pod pokroviteljstvom Međunarodnog saveta za igru pri UNESCO, na čiju je inicijativu i osnovan.

Proces planiranja, organizacije, kao i domaće i meÄ‘unarodne promocije BFI-ja, uključuje ambasade i inostrane kulturne centre u Beogradu, ministarstva kulture ili druge nadležne institucije i fondacije zemalja učesnica festivala, kao i Ministarstvo kulture Srbije i Sekretarijat za kulturu Skupštine grada Beograda.