Home

VESTI

28. Beogradski Jazz Festival počinje u četvrtak!

No Comments Festival

28. Beogradski Jazz Festival počinje u četvrtak!Beogradski Jazz Festival je obnovljen 2005. godine, u oprezno optimističkoj društvenoj atmosferi, kada je otvaranje naše zemlje svetu postalo zahtev dana.

    

I najveći skeptici će se složiti da je u prethodnih osam godina ovaj međunarodni umetnički događaj našao svoj novi život u promenjenom kontekstu – posebno je uzbudljivo bilo pratiti kako se iz godine u godinu naša kulturna sredina vraća polako na mesto koje joj u evropskim okvirima, kad je u pitanju jazz muzika, sigurno pripada. To mesto je uvek bilo oblikovano visokim zahtevima naše publike,  čak i ako budžet nije zaista mogao da prati sve želje.
   

Od prvog dana bilo je više nego jasno da je na kulturnu scenu posle 2000. godine stupila jedna nova generacija publike koja je do informacija, pa i do mogućnosti poređenja sebe sa ostatkom sveta, dolazila brže nego i jedna generacija pre nje. Samim tim, nije bilo nijednog razloga da našu novu publiku u formiranju ne izložimo najraznovrsnijim formama jazza, ne bismo li joj dali priliku koja joj je bila uskraćena prethodnih 15 godina – da sama razvije svoj ukus, te da nauči da razmišlja o savremenoj muzici i njenim mogućnostima.

 

Vertikala jazz stvaralaštva, od njegovih tradicionalnih oblika do najradikalnijih eksperimenata, svake godine je zato pred nama, kao pokazatelj šta sve muzika može biti. Linija zabave nije zaboravljena, niti može biti kad je u pitanju jazz, ali u pravom balansu sa umetničkim postignućima koja menjaju našu predstavu šta se sve može odsvirati. Ideja vodilja nam je bila i ostala predstavljanje velikih autora, pa smo tako i ove godine napravili svojevrsni kaleidoskop sačinjen od ključnih jazz ličnosti, osoba čijem performansu na sceni morate bar jednom u životu prisustvovati.

Povodom dvadeset godina od kako nas je napustio Miles Davis, jedan od najvećih muzičara svih vremena, umetnik koji je tri puta svirao na našem festivalu, program 2012 počinjemo sa bendom u potpunosti sastavljenim od muzičara koji su svirali sa njim, autentičnim zvezdama današnjeg jazza: Walace Roney je jedini Milesov učenik, a uz to i vlasnik njegove trube; Omar Hakim i Daryl Jones su nezaboravna ritam sekcija, onoliko koliko je Larry Coryell nezaboravan gitarista… I ostatak festivala protiče u znaku rapsodije duvačkih instrumenata, užarenih truba i saksofona: supergrupa Dave Douglasa i Joe Lovana, genijalna nova jazz zvezda Ambrose Akinmusire, latino gigant Jerry Gonzalez, kao i radikalna njujorška postava Mostly Other People Do The Killing, čine okosnicu ovogodišnjeg programa. Tu su i jedinstvena jazz-beat poetesa Ursula Rucker, autentični jazz-kabaretski odmak grupe Das Kapital, pleasni groove danskog trija Ibrahim Electric.

 

Našoj publici nudimo i uvid u najbolje od nove srpske jazz dijaspore predstavljajući po prvi put na velikoj sceni Nenada Vasilića, lociranog u Austriji, kao i Blazin’ Quartet Srđana Ivanovića, iz Holandije. Domaću jazz vertikalu zatvaraju impresije Jova Maljoković i gostiju, kao i posebna saradnja našeg najistaknutijeg alternativnog rock banda, Darkwood Dub i Bisere Veletanlić, čime nastavljamo sa revalorizacijom našeg jazza.

Zato sa posebnim zadovoljstvom predstavljamo ovogodišnji program festivala pod sloganom koji vas nagovara da lajkujete jazz gde god stignete, odnosno da nastavite da učite da ga volite i ostanete pri toj odluci, jer je jazz jedna od dragocenih umetnosti koja nas nikad ne izneverava, ne postaje jeftina i ne da se izlizati, već se uvek vraća kao  mogućnost da nešto sasvim novo i neočekivano doživimo!

 

 

28. Beogradski Jazz Festival počinje u četvrtak!

 

 

28. BEOGRADSKI JAZZ FESTIVAL 2012
25-28.10.
Dom omladine Beograda

LIKE JAZZ

23.10.

Grand Casino Beograd
21:00 Ori Dakari Trio (Izrael)

Cena kompleta ulaznica za glavni program: 3.900 dinara.

25.10.

Sava centar – SVEČANO OTVARANJE
19:30 Darkwood Dub & Bisera Veletanlić (Srbija)
Cena ulaznice: 800 dinara.
21:30 Miles Smiles: Wallace Roney, Rick Margitza, Larry Coryell, Joey DeFrancesco, Darryl Jones & Omar Hakim (SAD)
Cena ulaznice: 1.500 i 1.200 dinara.
Cena ulaznice za dupli program u Sava Centru: 1.600 dinara.

Hol SC
19:00 i 21:00 European Saxophone Ensemble (Evropa)
Slobodan ulaz!

Amerikana – BALKANSKE IMPRESIJE
23:30 Nenad Vasilić Quartet (Srbija / Austrija)
01:00 Blazin' Quartet (Holandija / Švedska / Bugarska / Srbija)
Cena ulaznice: 600 dinara.

26.10.  

Velika sala DOB
20:00 Dave Douglas and Joe Lovano Quintet: Sound Prints (SAD)
Cena ulaznice: 1000 dinara.

Hol DOB
21:30 Backyard Jazz Orchestra (Evropa)
Slobodan ulaz!

Amerikana – PONOĆNA TRUBA
23:00 Lorenz Raab Expanded (Austrija / Norveška / Švajcarska / Francuska)
00:30 Jerry Gonzalez y el Comando de la Clave (SAD / Španija / Kuba)
Cena ulaznice: 800 dinara. Na dan koncerta: 1000 dinara.

27.10.

Velika sala DOB
20:00 Ambrose Akinmusire Quintet (SAD)
Cena ulaznice: 1000 dinara.

Hol DOB
21:30 MŠ Stanković Jazz Odsek (Srbija)
Slobodan ulaz!

Amerikana – RITAM REČI
23:00 Das Kapital (Nemačka / Francuska / Danska)
00:30 Ursula Rucker (SAD)
Cena ulaznice: 1000 dinara. Na dan koncerta: 1200 dinara.

28.10.

Velika sala DOB
20:00 Jovan Maljoković Balkan Salsa Band feat. Ana Sofrenović (Srbija)
Cena ulaznice: 600 dinara.

Amerikana – SLOBODNO I NAPREDNO
22:00 Mikołaj Trzaska & Rafał Mazur (Poljska)
23:00 Mostly Other People do The Killing (SAD)
00:30 Ibrahim Electric (Danska)
Cena ulaznice: 800 dinara.

 

 

 28. Beogradski Jazz festival | Like Jazz!

Lorenz Raab

 

 

BIOGRAFIJE UMETNIKA

25.10.

MILES SMILES: Wallace Roney, Rick Margitza, Larry Coryell, Joey DeFrancesco, Darryl Jones & Omar Hakim (SAD)

Kakvo sjajno ime za all-star susret u slavu Milesa Davisa! Vođa ove postave je Wallace Roney, jedini Milesov učenik i ponosni vlasnik trube legendarnog mentora. Oko njega su bivši Milesovi puleni iz različitih situacija: Rick Margitza (tenor saksofon), Larry Coryell (gitara), Joey DeFrancesco (Hammond B3), Darryl Jones (bas) i Omar Hakim (bubnjevi). Na programu ovog sastava su numere sa kultnog jazz albuma “Kind of Blue” i funky-fusion repertoar iz 70-ih i 80-ih, sve do najvećeg hita „Jean Pierre“. Predvođeni Roneyjem, koji likom i imidžom neodoljivo podseća na Milesa, virtuozni muzičari isporučuju publici vratolomne solo deonice, rifove koji seku vazduh, visokooktanski groove za ples. Ovim koncertom Beogradski Jazz Festival se pridružuje brojnim svetskim festivalima u obeležavanju dve decenije od smrti Milesa Davisa (1991), koji je na BJF nastupio tri puta – 1971, 1973. i 1986. godine.

DARKWOOD DUB & BISERA VELETANLIĆ (Srbija)

Još jedan “susret na vrhu” – ikona domaće zabavne i jazz muzike, laureat brojnih festivala lakih nota i dugogodišnja cenjena interpretatorka standardnog jazz repertoara (sa Vasilom Hadžimanovim i drugim domaćim istaknutim jazzerima), udružuje snage sa jednim od vodećih savremenih srpskih rock bendova. Početak njihove saradnje označila je pesma “Nešto sasvim izvesno”, kao najavni singl albuma “Vidimo se”, osmog ostvarenja u karijeri sastava, dok za otvaranje Beogradskog Jazz Festivala pripremaju ekskluzivan program u kom će ravnopravno biti predstavljen koncertni opus Bisere Veletanlić, popularne numere Darkwood Dub, kao i njihove nove zajedničke pesme. Pola veka istorije domaće muzike na jednom mestu!

EUROPEAN SAXOPHONE ENSEMBLE (Evropa)

Ansambl čini 12 darovitih mladih muzičara iz različitih zemalja, pod umetničkim rukovodstvom Francuza Guillaumea Ortija, koji se biraju putem audicija širom Evrope. Ostvaruju spoj tradicionalne, klasične, savremene i improvizovane muzike, jazza i avangarde, izvodeći dela savremenih autora, namenski pisana za njih. Imaju status Kulturnog ambasadora Evropske unije. Njihovi koncerti su proslava onog što mladost, energija, otvoreni um i talent mogu da postignu. U ansamblu je prvi put i jedan srpski muzičar, alt saksofonista Luka Ignjatović, koji je odabran na audiciji organizovanoj u aprilu ove godine, u Domu omladine Beograda.   

NENAD VASILIĆ QUARTET (Srbija / Austrija)

Niški jazz kontrabasista, kompozitor i aranžer, Nenad Vasilić je studirao na Jazz akademiji u Gracu, nastavljajući karijeru u Austriji. Sopstveni sastav vodi od 1998. godine (jedno vreme pod imenom Nenad Vasilić Balkan Band), ostvarujući ideju spajanja jazza i muzičke tradicije Balkana. Pod svojim imenom snimio je sedam albuma, a tokom karijere sarađivao je sa brojnim svetskim jazzerima, među kojima su: Mark Murphy, Sheila Jordan, Stjepko Gut, Nataša Mirković De Ro, Laurie Antonioli i Bojan Zulfikarpašić. Sa projektom “Reka”, u saradnji sa pevačicom Amirom Medunjanin i desetak muzičara iz jugoistočne Evrope, nastupio je na muzičkom programu Olimpijskih igara u Londonu. Jedan od naših najuspešnijih džezera u inostranstvu, po prvi put na BJF! 

 

 

 28. Beogradski Jazz festival | Like Jazz!

Das kapital

 

 

BLAZIN’ QUARTET (Holandija / Švedska / Bugarska / Srbija)

Još jedan u seriji koncerata kojima se BJF pridružuje obeležavanju 30 godina svetske muzike u Srbiji (za nultu godinu World music asocijacija Srbije smatra 1982, kada je Branislav Lala Kovačev snimio „Balkan Impressions“). Blazin’ Quartet je multinacionalni sastav iz Holandije koji predvodi bubnjar i kompozitor Srđan Ivanović. Pobednici su Dutch Jazz Competition i Holland Casino Jazz&Pop Award. Bazirajući kreaciju na mešanju jazza sa folklorom evropskih zemalja iz kojih vode poreklo, na drugom albumu “Jalkan Bazz” idu korak dalje, ubacujući i elemente hip-hopa i elektronike, u saradnji sa producentom Rambom Amadeusom.

26.10.

DAVE DOUGLAS AND JOE LOVANO QUINTET: SOUND PRINTS (SAD)

Vodeći jazz trubač i vodeći tenor saksofonista srednje generacije, Dave Douglas i Joe Lovano, ovenčani desetinama nagrada svetske jazz zajednice, udružuju snage u specijalnom projektu koji premijeru doživljava ove godine. Još su u sećanju fantastični nastupi Douglasovog kvinteta (2006) i Lovanovog Noneta (2009) na BJF, ali ovo je prilika koja se ne sme propustiti. Njihove ranije saradnje u okviru brojnih zajedničkih projekata (Trio Fascination, John Zorn’s Stolas, SFJAZZ Collective) nagoveštavaju da će novi spoj dvojice majstora biti jazz događaj 2012. godine. U okviru projekta Sound Prints, Douglas i Lovano se vraćaju inspiraciji genijem Waynea Shortera, izvodeći originalne numere nadahnute delom legendarnog jazzera.

BACKYARD JAZZ ORCHESTRA (Evropa)

Projekat Goethe Instituta spaja 14 talentovanih mladih muzičara jugoistočne Evrope, pod rukovodstvom Stefana Schultzea (klavir, dobitnik WDR Jazz Prize) i Petera Ehwalda (klarinet, saksofoni) iz Nemačke. Putujući po zemljama jugoistočne Evrope, okupili su orkestar oko ideje ukrštanja bogate muzičke tradicije Balkana sa savremenim jazzom, u originalnim kompozicijama. Orkestar čine muzičari iz Albanije, Austrije, Bugarske, Makedonije, Nemačke, Rumunije, Hrvatske i Srbije. Našu zemlju u ovom ansamblu predstavljaju dvojica istaknutih novosadskih muzičara – Nemanja Zlatarev (trombon) i Fedor Ruškuc (kontrabas).

 

 

 28. Beogradski Jazz festival | Like Jazz!

Dave Douglas and Joe Lovano

 

 

LORENZ RAAB EXPANDED (Austrija / Norveška / Francuska / Švajcarska)

Evropski dream-team kvartet, koji predvodi Lorenz Raab (truba i fligelhorna), jedan od vodećih austrijskih muzičara današnjice (sastavi Forms of Plasticity, :xy band, Bleu… – 40-ak snimljenih albuma kao leader ili sideman). Lorenz Raab, Eirik Hegdal (saksofon, Norveška), Michel Godard (tuba, serpent, bas) i Lucas Niggli (bubnjevi, Švajcarska) udružuju iskustvo iz brojnih kreativnih projekata u originalnu i raznovrsnu matricu u kojoj će se sudariti Nju Orleans i free-jazz, opuštanje i napetost, ukusi klasike i rocka, američke osnove i evropska nadgradnja – da bi se složili u organski, monolitan proizvod visoke strasti i ekspresivnosti.

JERRY GONZALEZ Y EL COMANDO DE LA CLAVE (SAD / Španija / Kuba)

Trubač i perkusionista Jerry Gonzalez je jedno od najslavnijih imena latin jazza svih vremena. Solo karijeru uglavnom je bazirao na radu sa sastavom Jerry Gonzalez & the Fort Apache Band, sa kojim je snimio niz albuma i stekao brojna priznanja u vodećim jazz anketama (DownBeat, Playboy, New York Jazz Award, l’Academie du Jazz, Grammy nominacije). Osim toga bio je član velikog broja sastava istaknutih jazzera, među kojima su Dizzy Gillespie, Eddie Palmieri, McCoy Tyner, Jaco Pastorius, Tito Puente… Na novom projektu, sa kolegama s španske scene predstavlja standarde jazza aranžirane u latino maniru. 

 

27.10.

AMBROSE AKINMUSIRE QUINTET (SAD)

Najbolji mladi trubač savremene svetske scene premijerno u našim krajevima! Posle pobeda na prestižnim takmičenjima – Thelonius Monk Jazz Competition i Carmine Caruso International Trumpet Solo Competition (2007), i izbora za “Faces to Watch 2011” u Los Angeles Timesu – Ambrose Akinmusire (30) je ove godine “ujedinio” titule za najboljeg trubača u anketama kritičara časopisa DownBeat i Jazz Journalist Association, koji su ga nominovali i za jazz muzičara godine (apsolutna kategorija). Posle školovanja na Monk Institute (prof. Terence Blanchard) i iskustava sa starijima (Steve Coleman, Aaron Parks, Vijay Iyer, Esperanza Spalding), u koprodukciji sa Jasonom Moranom je snimio album za čuvenu kuću Blue Note, ključno jazz ostvarenje u 2011. godini po mišljenju jazz kritičara.

 

 

 28. Beogradski Jazz festival | Like Jazz!

European Saxophone Ensemble credit Sam Asaert

 

 

MŠ STANKOVIĆ JAZZ ODSEK (Srbija)

Muzička škola “Stanković” je 1993. godine osnovala prvi odsek za jazz muziku u jugoistočnoj Evropi, postajući primer mnogim sličnim institucijama u Srbiji i regionu. Beogradski Jazz Festival od svog obnavljanja 2005. godine sarađuje sa ovom školom, organizujući brojne radionice i susrete učenika sa učesnicima manifestacije. Mladi talenti će imati priliku da dobiju korisna uputstva od svetskih jazz asova i tokom ovogodišnjeg izdanja festivala, a mali sastav formiran od najtalentovanijih polaznika škole će, tradicionalno, održati javni nastup pred publikom ovogodišnjeg BJF.

DAS KAPITAL (Nemačka / Francuska / Danska)

Trio istaknutih evropskih jazz muzičara – Daniel Erdmann (saksofon, Nemačka), Hasse Poulsen (gitara, Danska), Edward Perraud (bubnjevi, Francuska) – koji kombinuje raznovrsne muzičke žanrove (rock, pop, jazz, eksperimentalna, elektronska i nova klasična muzika) i umetničke aspekte (poezija, pozorište, film). Aktuelni projekat Das Kapital Plays Hanns Eisler (dva albuma) predstavlja novo, intrigantno čitanje dela slavnog austrijsko-nemačkog kompozitora klasične, kabaretske, revolucionarne i filmske muzike Hannsa Eislera, dugogodišnjeg bliskog saradnika Bertolda Brechta i autora himne DDR.    

URSULA RUCKER (SAD)

Harizmatična Ursula Rucker, soul pevačica i pesnikinja, jedna je od najistaknutijih svetskih tzv. spoken word izvođača. Na sceni je prisutna od 1994. godine, kada je njena numera “Supernatural” ostvarila zapažen uspeh u klubovima širom sveta. Tokom karijere sarađivala je sa brojnim muzičarima, DJ-jevima i producentima, među kojima su King Britt, Josh Wink, 4hero, Jamaladeen Tacuma i The Roots. Kombinaciju njene poezije, glasa, muzike i ritma svetska kritika opisuje kao “mističnu”. Muzika koja prati njena kazivanja kreće se vodama bluesa, filadelfijskog soula, avangardnog jazza, hip-hopa i elektronike, a poezija predstavlja savremeni odgovor na bit pesništvo.

 

 

 28. Beogradski Jazz festival | Like Jazz!

Darkwoodd Dub i Bisera Veletanlic

 

 

28.10.

JOVAN MALJOKOVIĆ BALKAN SALSA BAND feat. ANA SOFRENOVIĆ (Srbija)

Saksofonista, kompozitor i aranžer Jovan Maljoković jedan je od najproduktivnijih umetnika u istoriji srpskog jazza. Posle boravka u Zapadnoj Evropi, Skandinaviji i SSSR, vodio je sastave različitog formata, posebno zainteresovan za spajanje jazza, balkanskog folklora i kubanske muzike. Sa svojim ansamblom nastupao je u Nemačkoj, Francuskoj, Luksemburgu, Švajcarskoj i Grčkoj. Diskografsku karijeru započeo je 1985. godine, albumom “Krčma Džerima” (1985) – aktuelni album “Korak od sna” je njegovo deseto ostvarenje. Među novim izazovima, pronalazi ukrštanja sa pop i filmskom muzikom (saradnja sa Anom Sofrenović). Umetnički je direktor YU Jazz festivala u Valjevu. 

MIKOŁAJ TRZASKA & RAFAŁ MAZUR (Poljska)

Mikołaj Trzaska (saksofoni, bas klarinet) jedan je od vodećih ličnosti evropske free jazz, impro i avangardne scene u poslednje dve decenije. Početak njegove karijere vezan je za grupu Miłość, a potom učestvuje u različitim projektima. Glavne saradnje: Lester Bowie, Tomasz Stańko, Joe McPhee, Taylor Ho Bynum, Peter Brötzmann, Ken Vandermark „Resonanse“ (Dave Rempis, Michael Zerang, Tim Daisy…). Rafał Mazur (akustična bas gitara) je osnivač  ImproArt studija u Krakovu – njegova pasija je slobodna kolektivna improvizacija. Glavne saradnje: Lisa Ullen, Frederic Blondy, Charlotta Hug, Raymond Strid, Keir Neuringer, Zsolt Sores…

MOSTLY OTHER PEOPLE DO THE KILLING (SAD)

Free jazz eksplozija – od imena sastava, preko omota albuma koji predstavljaju imitacije legendarnih ploča Arta Blakeya, Ornettea Colemana i Keitha Jarretta, do duhovitih medijskih istupa pokretača sastava Moppe Elliotta, Mostly Other People Do The Killing (Peter Evans – truba, Jon Irabagon – alt saksofon, Moppa Elliott – kontrabas, Kevin Shea – bubnjevi) su izgradili bazu zdravog humora za ni-malo-humorističku muziku. Na njihovom stolu je istorija džeza – Ellington, Parker i Coleman – kojoj će četvorica jazz hirurga potpuno promeniti lični opis! Osvajači titule za najbolji novi jazz band u godišnjoj anketi DownBeata (2009), MOPDtK predstavljaju savremeni njujorški jazz u punom svetlu – izazovan, otvoren i beskompromisan.

IBRAHIM ELECTRIC (Danska)

“Muzika Ibrahim Electric mogla bi da posluži za špageti vestern u Maliju” (All About Jazz). Ovaj duhoviti bend nije za čistunce. U njihovoj muzici prepliću se elementi soul-jazza, afro-beata, acid rocka, i, njihovo glavno obeležje, brze, punkoidne deonice – sve to spajaju u razigrani organizam, pokazujući sklonost ka čistoj energiji u muzici. Dok Niclas Knudsen (gitara) briljira u maniru Ali Farka Tourea, Jeppe Tuxen (orgulje) evocira uspomenu na Hammond ikone 60-ih, a Stefan Pasborg (bubnjevi) leti na krilima avangarde, njihov pojedinačni učinak nadmašuje kolektivna ljubav za izvođenjem, provokativnost, ekstrovertnost, čista snaga ekspresije i zarazni plesni ritmovi.

 

 

 28. Beogradski Jazz festival | Like Jazz!

Nenad Vasilic Quartet

 

 

23.10.

ORI DAKARI TRIO (Izrael)

Izraelski gitarista Ori Dakari je, posle početnih uspeha na izraelskoj sceni (priznanje vlade Izraela za “izuzetnog muzičara”), studirao na Berklee-ju u Bostonu (profesori Mark Whitfield, Joe Lovano, Hal Crook), a potom stekao afirmaciju u Njujorku, postajući ekskluzivac čuvene produkcije Tzadik, Johna Zorna. Danas živi u Izraelu, zanimajući se za ukrštanja jazza, klasike, jevrejske, jemenske, severnoafričke i istočnoevropske tradicije. Svi sastojci su prisutni, ali i filigranski odmereni, oslikavajući ljubav prema jazz tradiciji, slobodan muzički duh, kao i jake veze sa raskošnim muzičkim blagom njegove domovine.

 

 

PRATEĆI PROGRAM

24.10.
13:00 Hol sale Amerikana
Otvaranje izložbe „Balkan Impressions“ (kurator: el gvojos)

World Music asocijacija Srbije obeležava tri decenije od začetka world music u Srbiji. Kao jedan od razloga da 1982. godinu proglasi „nultom“, ovo udruženje smatra objavljivanje ploče „Balkan Impressions“, Branislava Lale Kovačeva. S druge strane, ovaj album je predstavljao kulminaciju dvadesetogodišnjih nastojanja domaćih umetnika da jazz kombinuju sa balkanskim folklorom, tako da možemo da govorimo i o pola veka balkanskog jazza, ili Balkan Jazza – jedinog pravca u istoriji jazza koji su stvorili muzičari sa naših prostora.

Beogradski Jazz Festival pridružuje se obeležavanju dve značajne godišnjice na različite načine. Izložbu „Balkanske impresije“, u selekciji el gvojosa, čine fotografije istaknutih domaćih fotografa, na kojima se nalaze ključne ličnosti balkanskog jazza.

Autori fotografija:

Velibor Žitarević (1962). Zainteresovao se za fotografiju i muziku (posebno jazz) na početku srednje škole. Ove dve ljubavi neće se ugasiti, već će postati nerazdvojni deo sazrevanja i traganja za samim sobom. 

Vladimir Miloradović (1976). Fotograf. Živi sa muzikom.
Goran Redžepi (1959). Završio je Fakultet primenjenih umetnosti. Predaje fotografiju u Školi za dizajn u Beogradu. Sluša i fotografiše jazz i srodnu muziku. Izlagao je radove na nekoliko jazz i blues festivala.

Stanislav Milojković (1966, Beograd). Objavljuje fotografije u novinama od srednje škole. Priredio niz samostalnih izložbi u zemlji i inostranstvu, kao i seriju izložbi „Rock momenti“, sa Anamarijom Vartebedijan i Aleksandrom Zecom.

Ivan Grlić (1977). Ostvario je osam autorskih ciklusa, i priredio veliki broj samostalnih izložbi. Aktuelni ciklus Serbian Jazz, BRE! obuhvata foto-monografiju, seriju izložbi po domaćim jazz festivalima i organizovanje autorskog jazz sastava.

el gvojos (1958). „Biografija ili faktografija, pitanje je sad. Ajmo biografiju. Moram. Za faktografiju mi nedostaju podaci. Rođen jedne od boljih jazz godina, zakačio jazz virus i neizlečivo oboleo. Kako retko kad jedna boljka solira, nakači se tu još po neka (fotografija – na primer) i eto kombinacije s komplikacijama. Onda mi ne bi ni to dosta pa dede poneku izložbu, i tegobama nikad kraja. Ćuti, kažu, bar si suzbio dosadu. Eee i neka sam, tek je dosada zarazna. Kako izložbe u’vatiše korena, tako brojanje istih u’vati maglu i sva je prilika da su podaci nestali u magli. Zato ću očigledno i nadalje bistriti fotografiju i muziku, onako, u duetu, bar dok ne dođe vreme – zapevaj i za pojas zadeni… Ne bojte se, poštedeću vas pevanja.“  
13:30 Hol sale Amerikana

 

Promocija albuma  Jovana Maljokovića Balkan Salsa Banda „Korak do sna“  (PGP RTS)

18:30 Hol Velike sale
Promocija stripa „Billie Holiday“ (José Muñoz& Carlos Sampayo)
Učestvuju: Momčilo Rajin  i Mićun Ristić
Moderator: Sara Bujak

Stripoteka Darkwood je prva specijalizovana prodavnica stripova i izdanja koja se bave teorijom stripa u regionu, osnovana 2001. godine. Od 2010. godine Darkwood širi delatnost na izdavački program. Do sada su objavili dvadesetak albuma i nekoliko desetina posebnih izdanja. Strip “Bili Holidej” je prva knjiga u novoj biblioteci “Trag”.

Teško je da strip kao medij ponudi velika prostranstva kada treba da se ispriča priča o veličanstvenim ljudima čiji je život bila muzika. Još je teže učiniti da strip pri okretanju svake strane, počne da svira muziku uronjenu u crno-beli svet. Da svira pravi literarni blues, sveprožimajući grafički jazz, a da se pri tom ispriča priča o jednom životu i ponovo začuje jedan glas. Glas Billie Holiday, neverovatne pevačice, koji nije utihnuo ni nekoliko decenija od njene smrti. Zahvaljujući Joséu Muñozu i Carlosu Sampayu nastalo je nešto jedinstveno u svetu stripa: stvoren je bio-stripovski jazz.
Strip crtač José Antonio Muñoz (1942, Buenos Ajres) započeo je školovanje na Escuela Panamericana de Arte (profesori Hugo Pratt i Alberto Breccia). U 18. godini postao je asistent Francisca Solano Lópeza. Ranih 70-ih seli se u Evropu gde u saradnji sa Carlosom Sampayom postiže svetski uspeh na polju stripa. Neki od njihovih najpoznatijih radova bili su “Joe's Bar”, “Alack Sinner”, “Billie Holiday”… Njegov ekspresionistički i pomalo groteskni stil crtanja uticao je na mnoge strip umetnike među kojima su Frank Miller, Dave McKean, pa i njegov profesor, Alberto Breccia.

Strip scenarista Carlos Sampayo (1943, Carmen de Patagones) postao je poznat zahvaljući uznemirujućim, mračnim pričama koje su u trenutku nastanka bile preozbiljne za svet stripa. Pored Joséa Antonio Muñoza, sarađivao je i sa drugim svetski poznatim crtačima među kojima su Oscar Zarate, Jorge Schiaffino i Solano López. Objavio je i nekoliko zbirki poezije, a bavio se i književnom i muzičkom (jazz) kritikom.

19:00 Glavni hol
Promocija albuma Blazin' Quartet „Jalkan Bazz“ (Metropolis Records)

19:30 Glavni hol
Otvaranje izložbe: „10 x 3 (+3) = Jazz Greetings from Italy“ (Tim Dickeson)

Adriano Scognamillo (Peruđa, Italija) je član je Kvalifikovanih evropskih fotografa (QEP), Borda Federacije evropskih fotografa (FEP), i jedini italijanski član Britanskog instituta za profesionalnu fotografiju (BIPP). Bio je lični fotograf Carlosa Santane, objavljujući fotografije na njegovim koncertnim programima, kalendarima i websiteu. Fotografije na omotima albuma: Marcus Miller, Danilo Rea, Gabriele Mirabassi, Enrico Rava… Izložbe: „Ritrattore“ (Todi Arte Festival), „Monte Carlo Jazz Exposition“ (2009) „Photographes Portraitistes Italiens“  (Bourbon-Lancy, 2010).

Tim Dickeson (Kardif, Vels) je karijeru započeo u regionalnim časopisima sa juga Engleske. Radio je i u Derbiju, Londonu i, u poslednje vreme, u Kardifu. Poslednjih godina uglavnom je vezan za muziku (jazz), kao fotograf za vodeće britanske jazz magazine Jazz Wise i Jazz Journal, JazzTimes (SAD) i Jazz.ru (Rusija). Njegove fotografije našle su se u većini britanskih nacionalnih medija, kao i u časopisima u preko deset zemalja širom sveta. Objavljivao je i u Politici (Srbija) i Novom reporteru (BiH). Na 27. BJF priredio je izložbu „Belgrade Jazz Festival 2005-2010“. 

Yasuhiro “Fuji” Fujioka (Osaka, Japan) je saradnik vodećih japanskih jazz magazina Japan Jazz (bivši Swing Journal) i Jazz Critique, a publikuje tekstove/fotografije i u časopisima Playboy (Japan), Record Collectors i Le Figaro (Japan). Objavio je četiri knjige o Johnu Coltraneu: „John Coltrane – A Discography and Musical Biography“ (1995), „The John Coltrane Reference“ (2008), Coltrane: The Jazz Martyr (2011) i „Coltrane Chronicle“ (2012). Predsednik je Coltrane House of Osaka i član saveta direktora organizacije The Friends of Coltrane Home u Njujorku.

Izložbu „10 x 3 (+3) = Jazz Greetings From Italy“ čine dve grupe radova. Prvu predstavlja izložba „9 x 3 (+3) = Jazz“ koju su trojica fotografa priredili u Cafe di Perugia tokom festivala Umbria Jazz 2012. u Peruđi: fotografije 9 istaknutih američkih i italijanskih jazz muzičara, iz vizure svakog od fotografa – ukupno 27 fotografija na aluminijumu. Drugu, pod nazivom „La dolce vita“, čine tri postera-kolaža (po jedan od svakog fotografa) na kojima se nalaze isključivo italijanski jazzeri, kao i prizori sa najveće italijanske jazz manifestacije, festivala Umbria Jazz. 

21:00 Čekaonica BIGZ
BJF Official Intro Jam Session
24.10. 21:00 BJF Official Intro Jam Session
26.10. 02:00 BJF After Party 
29.10. 02:00 BJF After Party 

Jazz klub Čekaonica dokazuje da je jazz zabavan i da u Beogradu postoji publika koja ume da uživa u njemu. Na krovu zgrade BIGZ-a svakodnevno se okupljaju ljubitelji jazza da upijaju neverovatnu energiju muzičara i uživaju u pogledu na sve beogradske mostove. Ponedeljkom se održava najveći jam session u gradu. Utorkom se svira funk/fusion, sredom blues, a nedeljom eksperimentalna/autorska muzika. Ostalim danima razmenjuju se Dixieland, hard bop i savremeni jazz, uz tematske večeri, posvećene legendarnim umetnicima. Do sada je u klubu, koji vodi arh. Marko Berkeš, sviralo preko stotinu muzičara i organizovano blizu 500 živih nastupa. 

25.10.
12:00 Beogradski sajam knjiga, štand EU
European Saxophone Ensemble

02:00 Čekaonica BIGZ
BJF After Party

26.10.

18:30 Glavni hol

Promocija knjiga Nat Hentoff – “Džezerski život” (2012), Miles Davis/Quincy Troupe – “Majls –autobiografija” (2011), LeRoi Jones– “Narod bluza – crnačka muzika u beloj Americi” (2008). Prevod: Mimica Petrović Radovanović i Aleksandar Radovanović

Mimica Petrović-Radovanović i Aleksandar Radovanović se već desetak godina bave prevođenjem istaknutih dela iz domena jazz kulture. U njihovom prevodu, pojedinačno ili zajedno, objavljene su knjige: „Bedniji od šugavog psa“ (Charles Mingus, Samizdat B92, 2003), „Poželeti mesec – život i doba Bili Holidej“ (Donald Clarke, Narodna knjiga, 2005), “Narod bluza – crnačka muzika u beloj Americi” (LeRoi Jones, 2008), “Sačmo: Moj život u Nju Orleansu” (Louis Armstrong, 2009), „Majls: autobiografija“ (Miles Davis i Quincy Troupe, 2011) i “Džezerski život” (Nat Hentoff, 2012).
Poslednje četiri knjige objavila je izdavačka kuća “Utopija”. 

19:00 Galerija DOB

Jerry Gonzalez – A NYRican in Madrid , moderator Chema García Martínez

Rođen je u Njujorku. Preci su mu iz Portorika. Svirao je jazz i Latin jazz. Bio je miljenik američke kritike i publike. A onda, došao je u Španiju na jedan dan i odlučio da tu ostane. Jerry Gonzalez. Uronio je u flamenco i gipsy tradiciju – duboko, kao niko pre njega!  Chema Garcia Martinez (El Pais) istražuje razloge za ovu odluku velikana jazza.

27.10.
18:00 Galerija DOB
Svet Jazza danas/World of Jazz Today
Učestvuju: Joe Woodard, Thomas Conrad, Jose María García Martínez

Šta su obeležja današnjeg jazza? Kakve su perspektive u SAD, i koliko je Evropa doprinela osvežavanju žanra? Kakav je značaj jazz festivala? Nova produkcija – mejdžersi, nezavisni ili samizdati? O ovim i drugim pitanjima diskutuju svetski eksperti jazz publicistike – Thomas Conrad, Chema Garcia Martinez i Josef Woodard.

28.10.
18:00 Tribinska sala
Sećanje na Branislava Lalu Kovačeva
Učestvuju: Jovan Maljoković, Nenad Jelić, Oliver Đorđević i Vojislav Pantić

Pre trideset godina, Lala Kovačev nam je poklonio Balkanske impresije, krunu spajanja balkanskog folklora i jazza, i predstavio ih na Beogradskom Jazz Festivalu.

O liku i delu preminulog velikana jugoslovenskog jazza govore njegovi saborci, Nenad Jelić i Jovan Maljoković, i publicisti Oliver Đorđević i Vojislav Pantić.

Ozvučavanje balkanskih impresija

Za prve bubnjeve Branislav Lala Kovačev je zaradio prikupljajući staro gvožđe i gajeći svilene bube na njivama oko Kikinde. U Beogradu je pohađao gimnaziju: na školskim odmorima društvo se okupljalo oko katedre koja je, kao sjajan rezonator, bila stvorena za egzibicije talentovanog momka. Postavši najmlađi član Jazz orkestra RTB, ubrzo je poželeo da se direktno suoči sa globalnom jazz porodicom i otišao u Skandinaviju. Sam pred spiskom menadžera u okolini, vrteo je jedan za drugim brojeve telefona dok nije čuo: „Imaš posao sledećeg meseca!“ Nekako je ubedio grupu starih kolega da ostave posao i pođu u nepoznato.

Jedne noći, nekoliko godina kasnije, krenuo je u Nemačku, da sretne Boru Rokovića i Duška Gojkovića. Nije ni došao do njih. Pod visokom temperaturom stao je da se odmori u Štutgartu, gde je čuveni Horst Jankowski priređivao novogodišnji koncert. Pijanista je umeo da prepozna talenat: sledećeg jutra, Lala je potpisao ugovor koji će ga povesti u veliki svet.

Chick Corea, Slide Hampton, Jean-Luc Ponty, Eberhard Weber, Toots Thielemans, Mladen Bobi Guteša, Wolfgang Dauner… Jazz elita ga je zavolela, ali osećaj da mora da ide napred ga nije napustio. Sa balkanskim folklorom se sreo još 1962. godine u „Igri pod Šar-planinom“ Vojislava Bubiše Simića, 70-ih je razradio ove uticaje sa kvartetom European Jazz Consensus. Održavao je i vezu sa domovinom: sa Duškom Gojkovićem je pokrenuo all-star sastav Trumpets and Rhythm Unit: umesto na turneji po Evropi, obreo se u bolnici u Minhenu, gde je smislio svoje životno delo – Balkan Impressions.

Jazz Balkanskih impresija nije tumačio, niti je zloupotrebljavao tradiciju, već je sa njom bio u neraskidivoj vezi. Sakrivene ispod novih imena, u rilnama dva albuma smestile su se „Igrale se delije“, „Kapetan Leši“, „Zajdi, zajdi“, „Ćiribiribela“… I, konačno, „Ruse kose curo imaš“, kao motiv naslovne teme, u kojoj je sublimirana emocija celokupnih balkanskih prostora. Zaokružujući trilogiju projektom „Izvorni folklor i džez Lale Kovačeva“, u goste je pozvao autentične čuvare narodnog blaga da bi ostvario konačni, organski zagrljaj folklora, jazza i rock’n’rolla.

Vihor građanskog rata zaustavio ga je na Summertime Festivalu u Beogradu. Posle nezaboravnog koncerta sa Borom Rokovićem i Mišom Blamom, spakovao je kofere i povukao se sa suprugom Danom u Zavalu na Hvaru – nije bio spreman da svira dok se puca u njegovoj Jugi. Kuća pored mora, ribarske mreže i gusto vino – bio je to Lalin novi svet. U Beogradu je zasvirao samo još jednom, uveličavajući proslavu pola veka Big benda RTS. Planirali smo da ove jeseni obeležimo tri decenije Balkanskih impresija: nadali smo se da će ponovo biti sa nama, ispod platana u omiljenom „Šumatovcu“, u dimu cigarete. Umesto toga, iz Zavale je početkom septembra stigla tužna vest.
Slika i zvuk su još snažni. Trenutak kada se orkestar sasvim utiša, a Lala spusti palice pored sebe, zatvori oči, pusti onaj čuveni sekund tišine, da bi u sledećem momentu golim dlanovima razigrao kože bubnjeva, poveo ples, nahranio naša tela i duše. Takvog ćemo ga se sećati.   
Vojislav Pantić

02:00 Čekaonica BIGZ
BJF After Party

 

*******************

Prijatelji 28. BJF: Erste Banka i Grand Casino Beograd.

Pokrovitelj 28. BJF: Grad Beograd – Gradska uprava – Sekretarijat za kulturu.

28. BJF podržali: Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Ambasada SAD, Institut Servantes, Gete Institut, Ambasada Poljske, Austrijski kulturni forum, Ambasada Kraljevine Danske, Danska Jazz Federacija, Ambasada Izraela, SOKOJ, IN Hotel, MASEL, Turistička organizacija Beograda, EU Info Centar.