Home

VESTI

Intervju: DJ Umek (Slovenija)

No Comments Intervjui

Nаjuspešniji slovenаčkih kreаtor i producent svetske klаse Umek, koji osvаjа publiku svojim zvukom skoro dve decenije, odgovarao je na naša pitanja.

Uroš Umek je danas u samom vrhu svetske DJ scene, dok kao producent iza sebe ima nekoliko stotina izdanja, medju kojima i remikse za Depeche Mode i Laibach.

Pored svojih izdavačkih kuća kao što su „Recycled Loops“, „Consumer Recreation“ i „Astrodisco“…

Umek je dosad objavljivao muziku i za prestižne izdavače kao što su „Mute“, „Virgin“, „Renaissance“ ili „Datapunk“.

Početkom 2007, Umek je pokrenuo svoju novu eteketu pod imenom „1605“ na kojoj se zasad nalaze relativno alternativnija izdanja u odnosu na njegove klupske hitove kao sto su „Posing As Me“ ili „Carbon Occasions“ ispraćeni spotovima čak i na MTV evropskoj mrezi.

Umekova novija izdanja se trenutno nalaze na top listama vodećih DJ zvezda kao sto su Carl Cox, John Digweed i Sander Kleinenberg.

DJ Umek

1. Šta si radio u poslednje vreme i šta možemo očekivati od tebe u narednom periodu?

U poslednje vreme mnogo sam vremena provodio u studiu i uradio hrpu super stvari, koje če izači u narednim mjesecima, a neke več i vrtim u svojim setovima.
Potpisao sam singl za Intec (izdavačka kuča Carla Coxa), jedna stvar če izači na Tolroomu (Mark Knight), naša suradnja z Beltekom če biti izdana na još jednom top britanskom lejblu Cr2 (Mark Brown), a nešto sam uradio i za talijanski lejbl Hot Fingers (Manuel del Mar), koji je house divizija 303 Lovers. Sa Traumerom, jednim mladim producentom iz Francuske, smo snimili komad, koji če remiksovati Tocadisco, a ja ču Tocadiscu remiksovati neko njegovo izdanje. Da skratim: baš sam u periodu, u kojem smo se dogovorili za par izdanja na jakim “mainstream” dance etiketama, a moj zvuk se malo prepojio hausom, tako da je nešto malo topliji nego u poslednjih par godina.

I da ne zaboravimo, pre par dana je izašao prvi od dva paketa remiksovanih traka sa mojeg albuma Responding to Dynamic, koje su napravili Kaiserdisco, Koen Groeneweld i The Advent & Industialyzer. Odaziv na sve tri nove remikse, kao i na originalno izdanje, je super. Ljeto inače provodim po festialima (Monegros, Dance Valley, Global Gathering, Svojšice …), 4 puta ču biti gost Carla Coxa na njegovoj poletnoj rezidenciji u Spacu na Ibizi, a svaku sredu do sredine augusta imam svoju rezidenciju u Byblosu u Poreču, na kojoj če mi se pridružiti artisti kao što su Dubfire, Marco Bailey, Christian Smith, Sebastien Leger, Mauro Picotto i mnogi sveži artisti iz naše regije.

 

2. Ko ili šta ima največi uticaj na tebe?
To se menja iz meseca u mesec. Uvek se nadju neki novi producenti, koji mi šalju komade na Soundcloud i uvek padam na dupe kad čujem nešto stvarno sveže. Tako sam recimo došao i u kontakt sa Traumerom. Ovaj dečko radi super stvari. Ima još nekih malih tehničkih poteškoča sa zvukom ali to če srediti i onda če biti stvarno top.

Super stvari sada radi i Glitter, puštam mnogo komada od Jaya Lumena …

DJ Umek

3. Šta je bio tvoj prvi veliki proboj?
Za razliku od večine danas uskrsnulih didžejeva, ja i nisam imao nekog momenta, tačke u mojoj karieri, za koju bi mogao reči: “E, tad je stvarno počelo.”

Pre nego što sam počeo nastupati u Europi več sam imao izdanih nekih 15, 20 ploča na relativno dobrim lejblovima i mnogo izkustva nastupajuči u Sloveniji i drugim ex-jugoslovenskim republikama. Moja rast bila je polaka i suzdržna – pa je tako i danas, jer radim stepenicu po stepenicu in polažem veliku pažnju na održavanje kvalitete moga rada i kontinuitet.

 

4. Šta bi odabrao kao najbolje iskustvo koje si imao do sada na muzičkoj sceni?
Ne mogu izdvojiti jedan moment. Takva iskustva dogadjaju mi se sve vreme, svakog meseca, pa čak i svake nedelje. Stvarno sam uživao na openingu ovogodišnje rezidencije Carla Coxa u Spacu, a jednako super sam se proveo na 1605 clubbingu u Byblosu. Obe stvari su se dogodile u periodu nekoliko dana. A još nismo došli ni festivala ni do produkcije …

 

5. Koji je prvi vinil koji si kupio?
U biti bilo ih je sedam, kad smo otišli po prvi put, da kupimo ploče u Minhenu. Ne sječam se što sam kupio onog dana, ali smo kupovali svašta, hrpu nekog sranja. Bili smo sasvim neizkusni, pojma nismo imali što kupujemo, nismo znali muziku, tako da smo kupovali ono, što nam se činilo prava stvar.

Najstariji vinili koje imam u svojoj kolekciji su Pump up the Volume od M/A/R/R/S-a, prvi album Bomb the Bass ili nešto slično.

 

DJ Umek

6. Gde uživaš više: u produkciji ili DJ-ingu?
Kod mene to su dve strane iste priče, tako da mi se kreira vrti negdje na 50 : 50. Produkciju radim, da imam nešto posebno, da vrtim na svojim nastupima, a puštanje muzike omogučuje mi, da produciram, jer samo od produkcije ne bi mogao živeti.

 

Možda dajem jedan dan prednost produkciji, a drugi dan nastupima, a na dugoručno to je negde pola – pola.

 

7. Šta je dobitna kombinacija za dobru produkciju?
Treba se poklopiti velik broj stvari. Ja sam “sound junkie”, volim dobar zvuk, tako da automatski odpadaju sve stvari, koje tehnički ne zvuče dobro. Dobra ideja nije dovoljna – treba ju pratiti i dobra tehnička realizacija. Stvar mora biti u istinu strašno dobra, da bi mogao otpustiti lošu tehničku produkciju.

 

8. Kada i gde se desio tvoj najbolji nastup?
E, opet ta naj pitanja. ☺

Kao što sam več spomenuo, stvarno mi je teško odabrati jedan ili dva nastupa, jer mi se super žurke dešavaju svaki petak, subotu, pa i izmedju dva vikenda. Uvek je recimo super kad nastupam u Sloveniji, koja je domači teren (zadnju subotu u augustu radimo Žur s razlogom, na kojem ove godine nastupamo s Carlom Coxom u parku u Ljubljani, a za ulaz treba se samo donirati 1 euro s poslanim SMS-om), i na prostorima bivše Jugoslavije, gdje je na nastupima uvek strašna energija.
 
Ove godine sam se baš strašno proveo u Nišu, Novom Sadu, Užicu …

 

9. Šta čini dobre i loše strane posla kojim se bavisš?
Imam baš svež primer: u petak sam iz Byblosa u Poreču putovao u Poljsku. Na put smo išli rano, ali nismo uračunali, da če nam trebati nekoliko sati, da predjemo granicu izmedju Hrvatske i Slovenije. Pošto Hrvatska još nije u Europskoj Uniji, trebali smo srediti ATA karnet (dokumentacija za uvoz / izvoz opreme, s kojom radim na nastupima), a pošto je to veoma komplikovana papirologija, za provjeru koje treba prilično mnogo vremena, u gužvi na granici nitko nas nije šljivio pet posto. Završilo je tako, da smo s tehnikom zakasnili na avion, trebao sam kupiti nove karte, nastali su veliki troškovi …

U biti, putovanja na nastupe, letovi, čekanje i presjedanje s jednog na drugi avion, posebno kad nešto zaglavi, to mi je muka. Sve ostalo je super: dobri hoteli, dobra hrana, super društvo, upoznaješ mnogo zanimljivih krajeva i ljudi, a na kraju energija u klubovima i na festivalima je to, što je tako privlačno u tom poslu i zbog čega sam spreman putovati i gubiti vreme na granicama i aerodomovima.

DJ Umek

10. Sta je važnije: miks ili sledeča stvar koju čes pustiti?
Odgovor na to pitanje krije se negdje izmedju oba dva ekstrema, a na svakom artistu je, da nadje svoju idealnu kombinaciju. Da bi uradio dobru, konsistentnu priču, uvek mi treba gomila dobre, sveže, a raznovrsne muzike. A pošto radim na način, da puštam po četiri trake odjednom pa sve to još uživo editiram i manipuliram, kod mene miks stvarno treba biti perfektan.

Ukratko: svak didžej mora biti dobar selektor i tehničar, a tek kada osvoji bazično znanje, može da se profilira sa svojim zvukom. Jer cilj nas svih je, da zvučimo tako, da z nečim odstupamo od hiljada kolega, koji se isto tako bave puštanjem muzike.

 

11. Koja je najsmešnija stvar koju si uradio na nastupu ili koju su ti priredili publika / organizacija?
Volim mala sladka iznenadjenja – a tko jih ne voli? ☺ Pre nekoliko tedna, kad sam nastupio u Zagrebu, a to se poklopilo sa mojim rodjendanom, organizator me je iznenadio sa tortom, koju sam s užitkom pojeo. Mnogo bolnija je bila neka druga priča izpred skoro deset godina, kad smo se z društvom još vozili na nastupe kolima.

Bilo je na nekom festivalu u Češkoj, kdje su imali usred bine veliki krater. A ko bi mogao drugi, da napravi nešto takvo nego Česi!? Party je bio super, baš sam se opustio i totalno zaboravio na onu jamu, počeo sam skakati i u nekom trenutku upao i nabio se direktno na neke metalne kovčege. Stvarno me bolelo rebro, a odvrtio sam do kraja i sledječi dan toliko kukao na dugom putu u Ljubljanu, da su me prijatelji počeli ismijavati, što simuliram, da sam hipohondar i slično. No, kad smo stigli, otišao sam ravno do doktora, koji je brzo izvidio, da sam slomio rebro. Tad je bilo stvarno bolno, ali kad se danas sečam onog “road tripa”, bilo je puno smeha i s prijateljima još volimo, da se našalimo na račun mog upada s bine.
 
Zamislite, kako je sve to bilo videti iz publike: party, didžej u punom elemetu, a onda on u jednom trenutku nestane.

DJ Umek

12. Šta misliš da li DJ treba da bude samo DJ ili da bude i superstar, tj show man?
Didžej treba biti sve. Postoje totalno hladni didžejevi, koji ne komuniciraju sa publikom i obično privlače avandgardnu publiku, a postoje i takvi, koji u klubu znaju, da naprave pravi cirkus. Ljudi u glavnom vole didžeje, koji izmedju miksanja komuniciraju sa njima, pokazuju, da se i sami zabavljaju i to se osječa na energiji izmedju DJ kabine i arene.

Top didžejevima na listama popularnosti zajedno je, da iz muzike prave šov. Vjerujem u to, da didžej treba nastupati, treba imati neku prezencu i da muziku treba pratiti njegov osobni angažma – kakav god taj bio. Ako je to dio tvog nastupa, možeš na pozornici igrati i kameno lice.

 

13. Šta te više privlači u DJ-ingu, da iskopaš neku relativno staru stvar ili da pustiš najnovije izdanje?
Ja sam futurist, uvek me zanimaju nove, sveže stvari, tako u tehnici, u životu kao i u muzici. Uvek tražim nove stvari, nove zvukove, novu opremu, nove načine produkcije i puštanja muzike. Klasike sam odvrtio u vreme, kad su bile aktualne. Toga smo se več i prožderali. Tu i tamo još spostim neku staru stvar, ali trudim se, da prvo napravim neki dobar, svež edit, da ujedno to ipak zvoči nekoliko drugčije kao pre deset ili petnajst godina.

Ljudi mnogo vole, da slušaju moje “oldies goldies” setove ali to namjerno vrtim samo dva ili tri puta godišnje, kao neki specialni party. Mnogi artisti traže isprike za puštanje stare muzike i obrade klasika u tome, da danas nema dobre muzike i da žele ljudima, da približe ove zaboravljene stvari. Do neke mere ja se slažem s time, ali je moj karakter tak, da me više privlače nove stvari.
 
Na svakih deset dana rada ulažem barem jedan do dva dana za traženje i slušanje novih stvari na Soundcloudu, Beatportu i u promo poolovima. Klasike su klasike, ali ne volim, da otimaju prostor novoj muzici, jer i onako ne uspem, da izvrtim sve što bi želeo. Trudim se razumjeti nostalgičare, ali ja sam za evoluciju. Želim dati priliku mladim talentima, kao što su je pre mnogo godina meni dali stariji kolege, koji su suportirali moja izdanja.

DJ Umek

14. Šta je jedna od najuzbudljivijih stvari u dance muzici u ovom trenutuku po tvom mišljenju?
To, što sam veš spomenuo: da može baš svako, ko radi dobru muziku, da se probije. Barem u tehno sceni te stvari stoje tako. Ta se sve vreme osvežuje sa novim imenima, novim idejama, novim aranžmanima.

15. Koji DJ-evi bi najviše voleo da se probiju i zašto?
To su imena, koja se pojavljuju na platformi 1605 – Sixteenofive, koja je više od lejbla ili “event branda”, to je mreža u kojoj iskusniji artisti prebacuju znanje na svoje mlade kolege kroz osobnu komunikaciju i zajednički rad. Celi projekt osnivan je baš za potporu manje znanim artistima, da jim se tako pomogne kod probijanja na scenu.
 
Na lejblu imamo več 35 izdanja i svi ti artisti zaslužuju priliku barem kao producenti, a skoro svi su i dobri didžejevi odnosno rade uzbudljive nastupe uživo. Pa da spomenemo neka imena iz naše regije: Tomy DeClerque, Beltek, Mike Vale, Siniša Lukič, Vladimir Ačič, Ian F, F.Sonik, Andrew Technique …

16. Šta če biti sledeča velika stvar u muzici?
Pitanje za milijun dolara. ☺ Nemam pojma.

17. Koji je tvoj favorit od numera koji si ti producirao?
Ricochet Effect, traka s tri ili četiri godine starog EP-ja Print This Story, mi još uvek zvoči stvarno dobro i budi mi stvarno dobre osječaje.

 

18. Koji su tvoji omiljeni gadžeti i alati za produkciju?
Volim raditi s Logicom, Reaktorom, “plug-inima” Nomad Factory i još nekim drugim stvarima.

"Žur z razlogom" / Foto by Ziga Intihar
19. Šta misliš o minimalu koji je ušao skoro u sve pore elektronske muzike i da li to podrzavaš?
Mislim, da je sad ova priča več došla ili baš dolazi h kraju, jer se scena več pre neko vreme okrenula prema tech-housu na jednoj i mikro, deep housu na drugoj strani. Minimal če živjeti i dalje, uvek če biti dovoljno artista i publike, da održi ovaj žanr živ, ali trendovi su krenuli prema organskom, toplijem zvoku.

20. Čime bi se bavio, a da to nije muzika?

Vjerovatno košarkom. Kao tinejdžer bio sam stvarno dobar basketaš, osam godina sam trenirao i igrao sa I protiv kolega kao što sta NBA šampijon Rašo Nesterovič ili jedan najboljih evropskih igrača moje generacije, Marko Milič.
 
Kad su me pozvali u državnu reprezentaciju, došao sam do tačke, gdje sam morao odabrati muziku ili sport, pošto ne bi mogao obe dve stvari, da radim na vrhunskom nivoju. Odlučio sam za muziku, a basket još pratim i mislim, da bi mogao i tamo, da napravim karieru, ako bi tad odbacio muziku.

 

21. Koji je najbolji savet koji si ikad dobio?
Da prvo razmislim pre nego što nešto kažem. I, da, taj mi je savet dala mama. ☺

 

22. Koji je tvoj cilj kao producenta, jel imas još ambicija i nešto što još nisi uradio?
Imam još brdo ciljeva, a svi su više manje povezani time, da uspem izmedju nastupa i svih drugih obaveza pronači dovoljno vremena za rad u studiu. A tu i nema neke strašne filozofije: radim muziku, u kojoj uživam, i kad produciram, uvek nastojim, da to radim za didžejeve.

 

Uroše hvala ti na odvojenom vremenu za ovaj intervjue. Uživali smo!

Pitanja: Aleksandar Dejanović – Clubbing.rs
Odgovori: DJ Umek

Muzički magazin

Tags: , , ,